به گزارش پایگاه خبری آوای شرجی نیوز؛ مدیر گروه شناورهای بزرگ ایزوایکو، مهندس علی عزیزی، اعلام کرد که این مجتمع در راستای توسعه صنعت استراتژیک طراحی، ساخت و تعمیر انواع شناورها و سازههای دریایی در ایران، گامهای مهمی برداشته است. وی با اشاره به امکانات موجود در ایزوایکو گفت: «این گروه با داشتن دو حوض تعمیرات و نوسازی با ابعاد ۴۷۵ متر طول، ۸۰ متر عرض و ۱۴٫۵ متر عمق و همچنین حوض دیگر به ابعاد ۳۷۵ متر طول، ۸۰ متر عرض و ۱۴٫۵ متر عمق، در کشور منحصر به فرد است و در منطقه نیز جزو بزرگترینها محسوب میشود.»
عزیزی افزود: «ایزوایکو با بهرهگیری از زیرساختهای پیشرفته و متخصصان داخلی، توانسته است به ظرفیتهای بالایی در پذیرش و اجرای پروژههای تعمیرات و ساخت دست یابد. این گروه قادر است بزرگترین کشتیهای موجود در دنیا نظیر کشتیهای ULCC، VLCC، LPG Carrier و Bulk را با بالاترین سطح کیفی و در کوتاهترین زمان ممکن طراحی، ساخت و تعمیر کند.»
وی ادامه داد: «در سال ۱۴۰۲، طبق برنامهریزی انجامشده، پذیرش ۱۵ شناور و یک سکوی حفاری معادل ۱۹۶۵۷ تن در دستور کار این مجتمع قرار گرفت. با هدف ارتقای عملکرد مجتمع و برآوردسازی اهداف کلان مجموعه، تمام ظرفیتهای خود را به کار گرفتیم و موفق شدیم ۳۱۳۱۴ تن تولید را محقق کنیم که این رقم ۱۱۶۵۷ تن بیشتر از برنامه پیشبینیشده و معادل ۱۵۷ درصد بوده است.»
پذیرش پروژههای بینالمللی
از دستاوردهای مهم ایزوایکو در سال ۱۴۰۲، رکورد کوتاهترین زمان تعمیرات شناورهای بزرگ بوده که شامل پذیرش و تعمیر یک نفتکش غولپیکر متعلق به یک شرکت خارجی است. این کشتی که برای حمل نفت خام استفاده میشود، با وجود شرایط سخت تحریمها، تنها در ۱۵ روز توسط ایزوایکو تعمیر شد که موجب جلب رضایت کامل کارفرمای خارجی گردید. عزیزی افزود: «با توجه به این موفقیت و رضایت کامل کارفرما، هماکنون این شرکت در حال مذاکره مجدد جهت پذیرش سه شناور دیگر خود در حوض خشک ایزوایکو است که این امر میتواند زمینه ورود ایزوایکو به بازارهای جدید بینالمللی را فراهم کند.»
موفقیتهای سال ۱۴۰۳
مهندس عزیزی همچنین از دستاوردهای بیسابقه ایزوایکو در شش ماهه نخست سال ۱۴۰۳ خبر داد و تأکید کرد که طبق برنامهریزیهای دقیق، پذیرش و تعمیر چندین شناور و تجهیزات مهم به انجام رسیده است. وی گفت: «طبق برنامهریزی اولیه، تعمیرات شش فروند کشتی در دستور کار بود؛ اما با تلاشهای شبانهروزی موفق شدیم تعمیرات هفت فروند شناور را انجام دهیم. علاوه بر آن، تعمیرات دو دستگاه تجهیزات فراساحلی شامل یک ریگ حفاری و یک جک آپ بارج که پیشبینی شده بود در نیمه دوم سال انجام شود، زودتر از زمانبندی به سرانجام رسید.»
عزیزی با اشاره به تحقق بالای اهداف تولید افزود: «طبق برنامهریزیها تا پایان شهریور باید ۸۸۱۸ تن تولید صورت میگرفت؛ اما با تلاش تمامی همکاران به تولید ۱۶۶۸۲ تن رسیدیم که معادل ۱۸۹ درصد است. این موفقیت نشاندهنده تعهد و توانایی فنی و اجرایی کارکنان ماست.»
استفاده از ظرفیتهای جدید
یکی از دستاوردهای ویژه ایزوایکو در سال ۱۴۰۳ بهکارگیری کامل ظرفیت جرثقیل ۱۶۰ تنی بوده است که طی ده سال اخیر هرگز از تمام ظرفیت آن استفاده نشده بود. عزیزی توضیح داد: «با انجام تستها و بروزرسانیهای فنی، موفق شدیم اسپاد کنهای جک آپ بارج “دنا” به وزن ۱۴۰ تن را توسط این جرثقیل درون حوضچه قرار دهیم که این عملیات منجر به صرفهجویی ۲۰۰ هزار دلاری برای مجتمع شد.»
وی همچنین به موفقیتهای مجتمع در انجام تعمیرات اساسی اسپاد کنها برای نخستین بار در کشور اشاره کرد و گفت: «این نوع تجهیزات حساس نیازمند رعایت استانداردهای بسیار سختگیرانهای هستند. ما با تکیه بر تخصص فنی نیروهای خود توانستیم تعمیرات اساسی بیش از چهل تن از قطعات آسیبدیده اسپاد کنها را انجام دهیم.»
عزیزی همچنین از تعمیرات جک آپ “سحر یک” خبر داد که همواره در عملیات حفاری قرار داشته و نیازمند بازرسی دقیق جوش و اتصالات بود. او افزود: «پس از تمیزکاری و آمادهسازی سازه، اقدام به تعمیرات اساسی پایههای دکل گردید که اگر این تعمیرات به موقع برطرف نمیشد، احتمال از دست دادن شناور وجود داشت. تمامی تستهای غیرمخرب نیز انجام شد و تأییدیههای استاندارد لازم کسب گردید.»