به گزارش پایگاه خبری آوای شرجی نیوز، مهدی دوستی شامگاه سهشنبه در حاشیه امضای ۳۱ تفاهمنامه سرمایهگذاری بنادر کشور با اشاره به جذب این میزان سرمایهگذاری در بنادر استان اظهار کرد: در تمامی این طرحهای دریایی، بندری، ساخت سازهای و تامین تجهیزات جذب سرمایهگذاری وجود دارد.
وی از تلاشهای هیات عامل سازمان بنادر و مدیریت ادارهکل بنادر و دریانوردی هرمزگان قدردانی کرد و اختصاص ۷۴ هزار میلیارد ریال سرمایهگذاری در حوزه گردشگری دریایی را یک ظرفیت بسیار مهم در راستای توسعه دریامحور برای استان هرمزگان دانست.
نماینده عالی دولت در هرمزگان با بیان اینکه دریا مرکز ثقل گفتمان توسعه در استان است، اظهار کرد: یکی از گزارههای سند ابلاغی رهبرمعظم انقلاب تاکید بر استفاده از بستر و ظرفیت دریا در راستای توسعه دریامحور بوده که در اهمیت این مساله از ابتدای سال نشستهای مختلفی در استان پیرامون این موضوع مهم و راهبردی برگزار شده است.
دوستی در این رابطه بر ضرورت توسعه نرمافزاری در حوزه دریایی و بندری تاکید کرد و ادامه داد: رویکرد استان باید بر روی اصلاحات نرمافزاری متمرکز باشد، چرا که این کار گامی موثر در راستای توسعه بهرهوری پیشبرنده خواهد بود.
وی در ادامه، شناورسازی را یکی از دغدغههای مهم سازمان بنادر و دریانوردی دانست و در این رابطه به انعقاد ساخت ۵۰ شناور بومی در استان هرمزگان اشاره کرد.
استاندار هرمزگان اضافه کرد: استانداردسازی در حوزه دریایی و بندری مساله بسیار مهمی است و در این موضوع باید از ظرفیت بیمهها بهرهگرفت.
دوستی، موضوع نهادسازی در بنادر کوچک را نیز مستلزم تصویب قانون و پیشبینی در برنامههای توسعه کشور دانست که بیشترین هدف در این مساله ایجاد هماهنگی و برطرف سازی تعارضات بین ذینفعان در یک مساله خواهد بود.
گفتنی است؛ ۳۱ تفاهمنامه منعقد شده بنادر کشور با حضور مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی، علی اکبر صفایی مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی و استانداران استانهای ساحلی کشور، ۱۰ طرح سرمایهگذاری مربوط به اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان بود.
این طرحها شامل احداث مجتمع مسافری و گردشگری دریایی (بنادر شهید حقانی، نخل ناخدا و هرمز)، احداث ترمینال مکانیزه ریلی غلات، احداث خطوط لوله و ساماندهی پایانه نفتی، احداث ترمینال مکانیزه مواد معدنی، احداث زیرساخت اراضی پشتیبانی به مساحت ۱۳۳ هکتار، احداث زیرساخت اراضی پشتیبانی به مساحت ۱۲۲ هکتار، احداث واحدهای سولفور زدایی مازوت، خرید تجهیزات در قالب قرارداد پورت اپراتوری و احداث پل دسترسی به اراضی ۲۴۰۰ هکتاری با سرمایهگذاری ۳۲۲ هزار و ۵۹۱ میلیارد ریال به امضا رسید.
امضای تفاهمنامه احداث مجتمع مسافری و گردشگری دریایی (بنادر شهید حقانی، نخل ناخدا و هرمز) با سرمایهگذاری ۷۴ هزار میلیارد ریال یکی از مهمترین طرحهای سرمایهگذاری است که از مهمترین اهداف اجرای این قرارداد میتوان به تحقق منویات رهبر معظم انقلاب در زمینه توسعه دریامحور، توسعه گردشگری دریایی و پاسخ به نیاز افزایش گردشگر دریایی، توسعه مناطق ساحلی و محلی، افزایش اقتصادی و اشتغال پایدار و ارتقا کیفیت ارائه خدمات مسافرتهای دریایی داخلی و بینالمللی اشاره کرد.
ساخت شناور دغدغه سازمان بنادر است
استاندار هرمزگان همچنین در همایش توسعه دریا محور و گرامیداشت روز ملی حمل و نقل دریایی و بندری که با حضور وزیر راه و شهرسازی و تعدادی از استانداران استانهای ساحلی و جامعه دریایی و بندری کشور برگزار شد، گفت: در حال حاضر ساخت شناور به عنوان یک دغدغه مهم از سوی سازمان بنادر و دریانوردی مطرح است و این سازمان حمایتهای مالی لازم را مدنظر قرار داده تا صنعت پیشران دریا به خوبی فعالیت کند.
دوستی ادامه داد: ضرورت توسعه سخت افزاری و نرم افزاری یکی از مهمترین مسائل در حوزه دریایی و بندری است و باید به صورت جدی مدنظر قرار گیرد.
وی اضافه کرد: هفت میلیون TEU ظرفیت کانتینری در هرمزگان داریم که ظرفیت عملیاتی حدود ۲ میلیون تن است.
نماینده عالی دولت در استان هرمزگان با تاکید بر ضرورت هماهنگ سازی سیاستگذاری سختافزاری و نرمافزاری در حوزه دریایی و بندری عنوان کرد: پوشش ریسک در حوزه دریایی و بندری یک اولویت مهم است و باید هماهنگیهای لازم در این بخش صورت گیرد.
دوستی با اشاره به اینکه اقتصاد دریامحور نیازمند حمایت است، گفت: مزیتهای نسبی ما در بخش بالای زنجیره ارزش متمرکز شده است و باید از مزیتهای سرزمینی بهرهمند شویم.
وی با بیان اینکه تامین مالی در حوزه دریایی و بندری یک مساله بسیار مهم بهشمار میرود که از سوی سازمان بنادر و دریانوردی مدنظر قرار گرفته است، اظهار کرد: در عین حال شناورسازی یکی از دغدغههای مهم سازمان بنادر و دریانوردی است و حمایتهای لازم را در این زمینه مدنظر قرار داده تا صنعت پیشران دریا به خوبی فعالیت کند.
استاندار هرمزگان ادامه داد: استانداردسازی در حوزه دریایی و بندری مساله بسیار مهمی است و باید از ظرفیت بیمهها به منظور پوشش ریسک بهرهمند شویم.
دوستی تاکید کرد: نباید صنعت به مجوزها گره بخورد و صنعت شناورسازی باید به گونهای پیش برود که فعالیتها دچار وقفه نشود و شاهد رونق این صنعت در کشور باشیم.