به گزارش پایگاه خبری آوای شرجی نیوز، محمدعلی زلفیگل وزیر علوم ظهر امروز (۱۴ اردیبهشت ماه) در دیدار با حجتالاسلام و المسلمین محمد عبادیزاده نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان و امام جمعه بندرعباس گفت: در طول مدت یک سال و نیم گذشته دانشگاه جامع هرمزگان از تیپ چهار ارتقاء پیدا کرده است و اقدامات شاخصی را به ثبت رسانده است. به عنوان مثال این دانشگاه در گذشته رتبه ۷۴ در میان ۷۷ دانشگاه جامع از لحاظ ارتباط با صنعت را داشت که در حال حاضر به رتبه سیزدهم ارتقاء پیدا کرده است.
وزیر علوم تصریح کرد: در سال گذشته طرح بورسیه دانشجویان با همکاری صنایع در استان هرمزگان اجرا شد و این موضوع به عنوان یک الگوی ملی به سایر دانشگاههای کشور تسری پیدا کرد.
زلفیگل، با اشاره به موقعیت سیاسی و اقتصادی مناسب استان هرمزگان برای توسعه دانشگاهها، بیان کرد: اینکه نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان یک شخصیت دانشگاهی هستند و استاندار هرمزگان نیز دارای سابقه صنعتی هستند میتواند در رشد و ارتقاء دانشگاه و صنعت بسیار موثر باشد.
وی خاطرنشان کرد: توسعه و تجهیز آزمایشگاههای هرمزگان و ایفای مسئولیتهای اجتماعی صنایع میتواند یک سرمایه بزرگی را به دانشگاه تزریق کند و علاوه بر خلق سرمایه به استانها و بخشهای دیگر نیز خدمات ارائه میشود.
وزیر علوم،تحقیقات و فناوری با اشاره به لزوم تقویت بعد مهارت افزایی دانشگاهها، تشریح کرد: بر اساس برنامه توسعه ششم باید ۳۰ درصد از آموزشهای دانشگاهها مهارتی باشد در صورتیکه امروزه تنها ۱۶ تا ۱۸ درصد آموزشهای دانشگاهها مهارت محور است که وزارت علوم برنامههایی جدی، برای افزایش این رقم در سالهای آینده دارد.
نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان نیز در این دیدار گفت: در نظام آموزش عالی کشور توزیعی که در بحث دانشگاهها اتفاق افتاده یک توزیع براساس نیاز استانها نبوده است.
حجت السلام و المسلمین محمد عبادیزاده افزود: استان هرمزگان قبلا در این شرایط نبوده است؛ چند سالی است که دانشگاه هرمزگان به لحاظ صنعتی رشد کرده است و شرایط بهتری پیدا کرده است. هرمزگان دو مزیت دریا و صنعت را دارد، باید دانشگاههای استان را در این بخش تقویت کرد.
امام جمعه بندرعباس عنوان کرد: دانشکده کشتی سازی وابسته به دانشگاه امیرکبیر و دانشکده علوم و فنون دریایی وابسته به دانشگاه هرمزگان باید در زمینه گسترش رشتهها تقویت شوند. هرمزگان باید به چشم اندازی برسد که زیر ساختهای اولیه دانشگاه علوم و فنون ایجاد شود تا در سالهای بعد شاهد تشکیل دانشگاه جامع علوم و فنون دریایی در استان باشیم.
عبادی زاده در رابطه با کنکور سراسری نیز گفت: کنکور تساوی است اما عدالت نیست. کنکور کاملا یک امر ناعادلانه است به این دلیل که منابع آموزشی و امکانات آموزشی که در سطح کشور توزیع شده عادلانه نیست، از این جهت کنکور ناعادلانه میشود وگرنه کنکور فی نفسه اقدام خوبی است. یک بشاکردی در هرمزگان با منابع محدود باید با یک نفر در استانهای مرکزی با آن همه امکانات و منابع رقابت کند. استانهای محروم نمیتوانند خودشان را به دانشگاه های برخوردار و تراز اول برسانند و ما همیشه یک فاصلهای با سایر استانها در این زمینه داریم؛ یا باید آموزش و پرورش استانها را به لحاظ منابع و امکانات تقویت کنند یا تدابیری بیندیشند که استانهای محروم سهمی داشته باشند.
نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان گفت: استان هرمزگان در بخش آموزشهای مهارتی خلا دارد. سهم آموزشهای مهارتی در مقیاس با سایر مباحث بسیار کم است، به ویژه در استان هرمزگان که از صنایع برخوردار است این موضوع نیاز به تقویت دارد.
وی با بیان اینکه هرچه بُعد مهارتی تقویت شود میتواند به تامین نیروی کار ماهر کمک کند، افزود: در رتبه بندیها و ارزیابیهای دانشگاهها باید میزان ارتباط با صنعت، امتیاز محسوب شود. این مسئله سالهاست مطرح میشود اما سازوکار اجرایی برای آن تعریف نشده. ارتباط دانشگاهها با صنعت باید نزدیکتر شود؛ به گونهای که صنعت بتواند نیازهای خود را از طریق دانشگاه برطرف کند. خلا بین صنعت و دانشگاه باید برطرف شود.
امام جمعه بندرعباس گفت: با راهاندازی کریدور شمال-جنوب، بخش صادرات- واردات در هرمزگان گسترده میشود و شبه قاره هند و جنوب شرق آسیا را باید پوشش دهد؛ این نیاز به این دارد که هرمزگان در بخش آزمایشگاهی محصولات واردات و صادرات کار انجام شود. خوشبختانه در دانشگاه هرمزگان اقداماتی صورت گرفته اما باید تقویت شود که نیاز به حمایت وزارت علوم است. دانشگاهها باید در این زمینه فعالتر باشند این موضوع به ایجاد درامد برای آنها کمک خواهد کرد.
عبادی زاده با بیان اینکه ایجاد خوابگاههای متاهلی همواره دغدغه ما بوده است، گفت: در کنار کمکهای خیرین، وزارت علوم نیز نیاز است در این زمینه کمک کند. خوابگاههای متاهلی میتواند کمک خوبی برای پیشبرد برنامههایی که مورد توجه نظام است و کاهش بعضی از دغدغه های دانشجویان کمک کند.
نماینده ولی فقیه در هرمزگان در پایان افزود: انشاالله در آینده دانشگاه ها از بخش مسئولیتهای اجتماعی صنایع بهره مند شوند.
مهدی دوستی استاندار هرمزگان هم که در این دیدار همراه وزیر علوم بود، گفت: تصویب تأسیس دانشکده هنر، پردیس بینالمللی علوم و فنون دریایی و مرکز مطالعات منطقه مکران از جمله اقدامات شاخص این وزارتخانه در هرمزگان بوده است.
وی با اشاره به سفر پیشین وزیر علوم به هرمزگان، ادامه داد: اصلاحاتی که در رابطه با وضعیت خوابگاههای دانشجویی استان دستور داده بودید اجرایی شده است.
استاندار هرمزگان، با تجلیل از نگاه مثبت وزیر علوم و مساعدت در وضع دادن به بین المللی شدن دانشگاههای هرمزگان و ایجاد شرایط جذب دانشجویان خارجی، تصریحکرد: در دولت سیزدهم تصمیمات متنوعی در حوزه آموزش عالی استان گرفته شده است و شاهد توسعه تکبُعدی نبودهایم چنانچه در حوزههای بینالملل، مهارتآموزی، هنر و زیرساختها اقدامات مثبتی انجام شده است.
دوستی، با اشاره به جایگاه استراتژیک استان هرمزگان، خاطرنشانکرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی در خصوص استان هرمزگان، چند دستور مؤکد دارند که سواحل مکران و جزایر نمونههایی از آن است و با توجه به اینکه ما یک قطب جمعیتی در شرق استان داریم درخواست داریم به عنوان پشتیبان توسعه جانمایی یک دانشگاه در منطقه انجام شود.
محمد صادقی رئیس دانشگاه هرمزگان نیز در این دیدار به ارائه گزارشی درباره فعالیتهای انجام شده پرداخت و گفت: آنچه در دانشگاه هرمزگان اتفاق افتاده، محصول یک همدلی و همزیستی مسالمت آمیز است.
وی با بیان اینکه در دانشگاه هرمزگان با سه رویکرد فعالیت خود را آغاز کردیم؛ عنوان کرد: محوریت فعالیتهای براساس پتانسیلهای موجود در استان اتفاق افتاد. همچنین در راستای عمل به تکالیف ملی خوشبختانه در مسیر هستیم؛ برای ادامه نیاز به همکاری مضاعف داریم.
صادقی گفت: در حوزه ارتباط با صنعت؛ از بین ۷۷ دانشگاه جامع کشور، دانشگاه هرمزگان در رتبه ۷۴ بود و اکنون به رتبه ۱۳-۱۴ ارتقا یافته است. با مدلهای متفاوت که در کشور سرآمد است، تحت عنوان مدل قراردادهای باز، این مهم را رقم زدیم.
رئیس دانشگاه هرمزگان افزود: اگر بتوانیم براساس ماده ۶۷ قانون برنامه ششم توسعه، رویکرد ساختار صنعتی در حوزه پژوهش و زیرساختهای آن را تقویت کنیم وضعیت مطلوبی را خواهیم داشت و در ایفای تکالیف ملی نقش آفرینی موثرتری صورت خواهد گرفت.