• امروز : یکشنبه - ۱۸ شهریور - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 8 September - 2024
4

تمامی معاملات اموال غیرمنقول باید در دفاتر اسناد رسمی تنظیم شود

  • کد خبر : 9194
  • ۱۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۷
تمامی معاملات اموال غیرمنقول باید در دفاتر اسناد رسمی تنظیم شود
رئیس کانون سردفتران و دفتریاران‌ استان هرمزگان با تاکید بر اینکه سلب اعتبار از معاملات غیررسمی اموال غیرمنقول مورد تاکید است گفت: براساس مواد ۴۶ ،۴۷ و ۴۸ قانون تمامی معاملات اموال غیرمنقول باید در دفاتر اسناد رسمی تنظیم شود.

به گزارش پایگاه خبری آوای شرجی نیوز، عبدالکریم حجاری در نشست خبری با اصحاب رسانه استان هرمزگان با تبریک روز خبرنگار گفت: ۱۷ مرداد روز خبرنگار را به همه خبرنگاران و اصحاب خبر تبریک می‌گویم، جریان آزاد اطلاعات که باعث شفاف‌سازی و سالم‌سازی جامعه می‌شود با زحمت و جسارت خبرنگاران پرتلاش تحقق پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: در حوزه طرح الزام ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول، فرمایش اخیر مقام معظم رهبری در خصوص سلب اعتبار از معاملات غیررسمی اموال غیرمنقول که اعلام فرمودند “مصلحت قطعی نظام و کشور در این است که این قانون تصویب و اجرایی شود” سرفصل مهمی در بازنگری نسبت به رویه غلط چندین ساله رسمیت دادن به اسناد عادی است.

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران استان هرمزگان گفت: رهبر معظم انقلاب خواستار سلب اعتبار از اسناد عادی شدند که نوعاً توسط دفاتر املاک یا خود مردم به صورت خود نوشته و در موارد زیادی بدون راستی آزمایی و احراز مالکیت قطعی فرد فروشنده تنظیم می‌شود شده‌اند.

وی تصریح کرد: البته از گذشته مواد ۴۶ و ۴۷ و ۴۸ قانون ثبت اسناد تکلیف را روشن کرده بود که براساس این مواد تمامی معاملات اموال غیرمنقول میبایست در دفاتر اسناد رسمی تنظیم شود ولی طی سالیان گذشته رویه غلط اعتبار بخشی به اسناد عادی باعث بروز اختلافات زیاد شده است لذا با بررسی دقیق و صحیح باید رویه غلط گذشته اصلاح شود.

حجاری ادامه داد: دفاتر اسناد رسمی که مهمترین نهاد تنظیم سند رسمی است و ۱۰۰ سال قدمت دارد طبق قوانین ثبت به گونه ای پایه گذاری شده‌اند که تمامی تضمین های کافی برای اطمینان بخشی متعاملین را ایجاد میکنند و هیچ نهاد و افراد دیگری نمیتوانند جایگزین آن شود چون سردفتران در مورد سندی که تنظیم میکنند دارای مسئولیت کیفری مدنی و انتظامی هستند و در قبال هر خطایی پاسخگو هستند.

وی عنوان کرد: سردفتران اسناد رسمی با گذراندن امتحانات علمی و شفاهی و گزینش دقیق از بین نخبگان حقوقی کشور انتخاب می‌شوند، بسیاری از سردفتران و دفتریاران‌ درجات عالی دانشگاهی را طی کرده و گاهی از اساتید دانشگاه در رشته حقوق هستند.

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران‌ استان هرمزگان گفت: دفاتر اسناد رسمی با ساز و کارهای دقیق نظارتی و بازرسی سازمان ثبت و سایر دستگاه‌های نظارتی مواجه هستند و احتمال تخلف دفاتر اسناد رسمی در تنظیم اسنادرسمى بسیار ضعیف است.

وی ادامه داد: در حال حاضر که ماده ۳ طرح الزام ثبت رسمی معاملات اموال مطرح میشود که مغایر با اهداف طرح غیر منقول و سایر مواد آن در حال بررسی است پیشنهاد و فرمایش مقام معظم رهبری است.

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران‌ استان هرمزگان بیان کرد: دفاتر اسنادرسمی امروز مجهز به سیستم‌های الکترونیکی اخذ استعلامات ثبت و دارائى و بعضى از سازمان‌های دیگر هستند و نیازی به حضور مردم در ادارات برای انجام معامله نیست و به صورت سیستمی این کار توسط دفاتر اسنادرسمی انجام می‌شود.

حجاری گفت: از طرف دیگر کانون دفاتر اسناد رسمی باتهیه پلتفرم خدمات مجازی ثبتى و تنظیم سند رسمی که در سال جاری رونمایی خواهد شد تحول بزرگی در حوزه تنظیم سند ایجاد خواهد کرد، پلتفرم سیستمی قوی از تلفیق دانش حقوقی و تکنولوژی است بستر این کار چه به لحاظ فنی و چه به لحاظ حقوقی با خرید تجهیزات و برنامه نویسی و خرید و نصب دیتاسنتر مرکزی کانون سردفتران و دفتریاران در حال آماده شدن است.

وی تصریح کرد: با این سیستم بسیاری از اسناد از طریق ارتباط مجازی مردم با دفاتر اسناد رسمی تنظیم و با احراز هویت و کنترل متون حقوقی سند و تطبیق آن با قوانین به امضاء طرفین می رسد و منجر به تولید سند رسمی از این طریق می‌شود.

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران‌ استان هرمزگان گفت: از تمامی دستگاه‌های دولتی مرتبط با زیرساخت الکترونیکی و پشتیبانی و هماهنگ کننده مانند وزارت ارتباطات، سازمان ثبت اسناد، ثبت احوال و سازمان امور مالیاتی درخواست داریم که امکانات فنی و الکترونیکی خود را بالا برده تا سرعت ارائه خدمات ثبتی به مردم بهتر شود.

حجاری گفت: دفاتر اسناد رسمی استان هرمزگان در قالب ۱۲۹ دفترخانه در استان هرمزگان فعال بوده که ۵۱ دفترخانه در بندرعباس و بقیه دفاتر در شهرستان‌ها و بخش‌های استان در خدمت مردم عزیز استان است و در سال جاری نیز تعدادی دیگر شروع به‌کار خواهند کرد.

وی ادامه داد: البته گسترش دفاتر اسناد رسمی در صورتی مفید خواهد بود که تمامی معاملات غیرمنقول در دفتر اسناد رسمی تنظیم شود با رویه فعلی بیش از ۵۰ درصد دفاتر اسناد رسمی فعلی هم توجیه اقتصادی برای سردفتر ندارند.

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران‌ استان هرمزگان گفت: در سال ۱۴۰۱ دفاتر اسناد رسمی هرمزگان اقدام به تنظیم تعداد قابل توجهی سند رسمی در قالب اسناد اموال منقول و غیرمنقول و وکالت، تعهد، تقسیم نامه،اقرارنامه، صلح نامه و سایر اسناد کرده است.

لینک کوتاه : https://www.avayesharjinews.ir/?p=9194

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
اخبار اخبار هرمزگان اداره کل بیمه سلامت هرمزگان، استاندار هرمزگان، امام جمعه بندرعباس بسته لوازم التحریر،ستاد اجرایی فرمان امام در هرمزگان،بنیاد احسان،پویش ابریشم بندرعباس بیمه سلامت، جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی، حبیب بهادری، حسن آرمات، خلیج فارس دانشگاه دبیر جشنواره استانی، دریا دکترعلیزاده، دکتر علی علیزاده، ذبیح الله خدائیان رضا رفیعی، رییس شورای امربه معروف و نهی از منکر ، ساسان صادقی ستاد اجرایی فرمان امام (ره) هرمزگان،منوچهر دانشمند،بینادبرکت، بیمه،روستاها،هرمزگان شاعر و غزلسرا، شرکت فولاد هرمزگان، شعر آیینی شهردار بندرعباس، شیخ یوسف جمالی، عبادی زاده عطا الله معروفخانی، عطاالله معروفخانی، عیسی عباسی، فرماندار بندرعباس، فولاد هرمزگان، قشم محفل ادبی،یک اربعین شعر مخابرات هرمزگان،ict،مهدی حیدری،ارتباطات و فناوری اطلاعات،هرمزگان،بندرعباس مدیر عامل فولاد هرمزگان، مدیرکل بیمه سلامت هرمزگان، مدیر کل ستاد اجرایی فرمان امام در هرمزگان،منوچهر دانشمند،حمایت،خانوارهای محروم، استان هرمزگان،محرومیت زدایی مدیرکل کانون پرورش فکری استان، منطقه شش انتقال گاز، مهدی دوستی مهدی نوبانی، هرمزگان پروین پشتکوهی،