• امروز : یکشنبه - ۱۸ شهریور - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 8 September - 2024
4

تولید ۵۰۰ هزار تُن آمونیاک از هیدروژن در برنامه پالایشگاه ستاره خلیج فارس قرار گرفت

  • کد خبر : 7599
  • ۲۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۳
تولید ۵۰۰ هزار تُن آمونیاک از هیدروژن در برنامه پالایشگاه ستاره خلیج فارس قرار گرفت
مدیرعامل شرکت نفت ستاره خلیج فارس با بیان اینکه گفت: طرحی برای هیدروژن پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس پیش‌بینی نشده بود، گفت: تولید ۵۰۰ هزار تُن آمونیاک از هیدروژن در برنامه پالایشگاه ستاره خلیج فارس است.

به گزارش پایگاه خبری آوای شرجی نیوز، علیرضا جعفرپور بروجنی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: در بیشتر کشورهای جهان، هیدروژن مازاد واحدهای بنزین‌سازی را صرف کارهای مثبت می‌کنند و برای استفاده مطلوب از این سرمایه ملی طرح تولید ۵۰۰ هزار تُن آمونیاک در سال از هیدوژن را در برنامه داریم.

وی ادامه داد: این هیدوژن‌هایی که اکنون در مشعل پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس سوخته می‌شود با به نتیجه رسیدن این طرح به آمونیاک تبدیل شده و زنجیره تولید آمونیاک را ادامه داده و به کودهای شیمیایی خواهیم رسید.

مدیرعامل شرکت نفت ستاره خلیج فارس ابراز کرد: اکنون درحال خرید لایسنس هستیم و با استاندار هرمزگان در خصوص زمین مورد نیاز صحبت شده است و با معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست هم برای اخذ مجوزهای لازم گفت و گو شد.

جعفرپور بروجنی بیان کرد: اگر این اتفاق رخ بدهد به جمع تولیدکنندگان زنجیره غذایی کشور می‌پیوندیم و موجب افتخار پالایشگاه خواهد شد.

وی در خصوص شائبه‌ها پیرامون بوی نامطبوع در شرق بندرعباس به مشام می‌رسد، هم گفت:‌ شبانه‌روز در اینجا هستیم و متوجه بوی نامطبوئی نشدیم و از بخش محیط زیست پالایشگاه می‌خواهم ریشه‌یابی کنند و اگر موردی باشد رفع می‌کنیم.وی در خصوص شائبه‌ها پیرامون بوی نامطبوع در شرق بندرعباس به مشام می‌رسد، هم گفت:‌ شبانه‌روز در اینجا هستیم و متوجه بوی نامطبوئی نشدیم و از بخش محیط زیست پالایشگاه می‌خواهم ریشه‌یابی کنند و اگر موردی باشد رفع می‌کنیم.

مدیرعامل شرکت نفت ستاره خلیج فارس اشاره کرد: البته فلرینگ در این مجموعه انجام می‌شود که سوزاندن هیدروژن است و زمانی که سوخته می‌شود تبدیل به آب شده و هیچگونه آلایندگی و بویی ندارد.

جعفرپور بروجنی بیان کرد: همانطور که گوگرد بنزین تولیدی این پالایشگاه زیر یک PPM و بسیار بهتر از استاندارد جهانی است و استاندارد جهانی می‌گوید باید زیر ۱۰ PPM باشد، گازی هم که از آن جدا می‌شود هیچگونه سولفوری ندارد.

پی پی ام (ppm) یک معیار اندازه گیری بدون واحد است، همواره پی پی ام (ppm) در یک نسبت محسابه می شود که واحدهای صورت یا مخرج یکی هستند و به همین دلیل پی پی ام یک معیار بدون واحد است.

وی اظهار کرد: درواقع بوهایی که ایجاد می‌شود از ترکیبات گوگردی است و مشعل پالایشگاه ستاره خلیج فارس به هیچ عنوان آلاینده نیست به‌خصوص که در سال گذشته ۲۰ درصد گازهای سنگین قابل کندانس پالایشگاه را تبدیل به موادی کرده که بتوان در ترکیبات نفتی مایع استفاده کرد و از ارسال آن‌ها به مشعل پالایشگاه جلوگیری کردیم.

“بخار پس از انتقال انرژی خود (انرژی نهان تبخیر در فشار مصرف کننده) از حالت گازی (بخار) به حالت مایع (آب) تبدیل می‌شود، آب ناشی از این میعان، آب کندانس یا چگالیده نام دارد و توسط تله بخار از تجهیزات تولید کننده ای مانند “دیگ بخار” تخلیه می شود، آب ناشی از کندانس دمایی برابر دمای آب اشباع در فشار سیستم کندانس را دارد.

مدیرعامل پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس یادآور شد: سال گذشته قول دادیم مشعل پالایشگاه را مدیریت کنیم و هر چه مشعل پر رنگتر و قرمزتر باشد یعنی مشعل ترکیبات سنگین‌تری دارد و اگر دودی رنگ باشد یعنی ترکیبات سنگینی دارد.

جعفرپور بروجنی اضافه کرد: اکنون مشعل بی‌رنگ است و شعله آن هم پایین بوده که به معنی هیدروژن خالص است.

قطعات کمپروسو پالایشگاه ستاره خلیج فارس در کشور تولید می‌شود

وی در بخش دیگری از سخنان خود اشاره کرد: در سال گذشته یکسری بوستر کمپروسو داشتیم که به خاطر شرایط تحریمی امکان دسترسی به قطعات آن‌ها نبود و بیشتر اوقات می‌توانستند از خدمت خارج شده و برای تعمیر آن‌ها باید زمان بیشتری را صرف می‌کردیم.

مدیرعامل پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس افزود:‌ از سال گذشته این قطعات در کشور تولید شده و این‌ها را به شرکت‌های تولید کننده داخلی سفارش دادیم که بخشی تحویل گرفته شده و بخشی درحال ساخت است، بدین‌ترتیب از بسته شدن‌های مکرر این کمپروسور ها جلوگیری می‌کنیم.

جعفرپور بروجنی گفت: این پالایشگاه ۹ کمپروسور دارد که در گذشته تعداد کمی از آن‌ها در خدمت بود و اکنون با تعمیرها و پایش‌های مرتبی که انجام می‌شود تلاش داریم زمان‌های از خدمت خارج بودن این کمپروسورها به حداقل برسد.

وی توضیح داد: معنای آن این است که این کوبش‌هایی که رخ می‌دهد ترکیبات سنگین را احصا و از ارسال مواد هیدروکربوری به مشعل جلوگیری می‌کنیم.

مدیرعامل پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس بیان کرد: بخشی از این کار به خاطر حفظ محیط زیست و بخشی هم به خاطر ضرر هنگفتی است که به پالایشگاه وارد می‌کند، یعنی ترکیباتی که می‌تواند برای پالایشگاه سودآوری داشته باشد زمانی که به مشعل ارسال شود از دسترس خارج شده و از سود پالایشگاه کم می‌کند.

به گفته جعفرپور بروجنی: این‌ها سرمایه‌های کشور و پالایشگاه و ملی بوده که نباید هدر برود.

تلاش برای جایگزنی بوستر کمپروسورها با کمپرسورهای سانتیفیوژ

مدیرعامل پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس عنوان کرد: همچنین طرح جدیدی هم در حوزه بوستر کمپروسورها تعریف شده که شاید در ۲ تا سه سال آینده به نتیجه برسد، اکنون در مرحله مطالعه قرار دارد.

جعفرپور بروجنی ادامه داد: بنابراین امید می‌رود به جای کمپرسورهای رفت و برگشتی که استعلاک بسیاری دارند از کمپرسورهای سانتیفیوژ استفاده کنیم که تا کنون این طرح در کشور اجرا نشده است.

وی افزود: موضوع با شرکت‌های مطرح سازنده کمپرسور در کشور موضوع طرح شده و اطلاعات درحال رد و بدل شدن است.

پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس به عنوان بزرگ‌ترین پالایشگاه میعانات گازی جهان فعالیت رسمی خود را از اردیبهشت ۹۶ در اوج تحریم‌ها آغاز کرد.

این شرکت در زمینی به مساحت ۷۰۰ هکتار قرار دارد و خوراک آن به وسیله یک خط لوله ۴۸۵ کیلومتری از پالایشگاه‌های گازی پارس جنوبی تامین می‌شود.

پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج‌فارس که نام رسمی آن شرکت نفت ستاره خلیج‌فارس است، به‌عنوان نخستین پالایشگاه طراحی شده بر اساس خوراک میعانات گازی با ظرفیت ۳۶۰ هزار بشکه در روز شامل واحدهای تقطیر، پالایش گاز مایع، تبدیل کاتالیستی، پالایش نفتا، ایزومریزاسیون، پالایش نفت سفید و نفت گاز با هدف تولید بنزین، گازوییل، گاز مایع و سوخت جِت در کنار پالایشگاه نفت بندرعباس ساخته شده‌است.

لینک کوتاه : https://www.avayesharjinews.ir/?p=7599

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
اخبار اخبار هرمزگان اداره کل بیمه سلامت هرمزگان، استاندار هرمزگان، امام جمعه بندرعباس بسته لوازم التحریر،ستاد اجرایی فرمان امام در هرمزگان،بنیاد احسان،پویش ابریشم بندرعباس بیمه سلامت، جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی، حبیب بهادری، حسن آرمات، خلیج فارس دانشگاه دبیر جشنواره استانی، دریا دکترعلیزاده، دکتر علی علیزاده، ذبیح الله خدائیان رضا رفیعی، رییس شورای امربه معروف و نهی از منکر ، ساسان صادقی ستاد اجرایی فرمان امام (ره) هرمزگان،منوچهر دانشمند،بینادبرکت، بیمه،روستاها،هرمزگان شاعر و غزلسرا، شرکت فولاد هرمزگان، شعر آیینی شهردار بندرعباس، شیخ یوسف جمالی، عبادی زاده عطا الله معروفخانی، عطاالله معروفخانی، عیسی عباسی، فرماندار بندرعباس، فولاد هرمزگان، قشم محفل ادبی،یک اربعین شعر مخابرات هرمزگان،ict،مهدی حیدری،ارتباطات و فناوری اطلاعات،هرمزگان،بندرعباس مدیر عامل فولاد هرمزگان، مدیرکل بیمه سلامت هرمزگان، مدیر کل ستاد اجرایی فرمان امام در هرمزگان،منوچهر دانشمند،حمایت،خانوارهای محروم، استان هرمزگان،محرومیت زدایی مدیرکل کانون پرورش فکری استان، منطقه شش انتقال گاز، مهدی دوستی مهدی نوبانی، هرمزگان پروین پشتکوهی،