• امروز : چهارشنبه - ۱۹ دی - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 8 January - 2025
0
ضربه مهلک به صنعت کشتی‌سازی ایران؛ روایتی دردناک از یک اشتباه تاریخی

فاجعه‌ای به نام “۸۰ کشتی”

  • کد خبر : 17107
  • ۱۸ دی ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۴
فاجعه‌ای به نام “۸۰ کشتی”
"خودم را نمی‌بخشم" این جمله سنگین، اعتراف تلخ احمد خرم به بزرگ‌ترین اشتباه دوران وزارت خود است. تصمیمی که صنعت کشتی‌سازی ایران را به ورطه نابودی کشاند و کره جنوبی را به اوج رساند.

«خودم را نمی‌بخشم»؛ اعتراف تکان‌دهنده احمد خرم به اشتباهی که کره جنوبی را به اوج رساند و ایران را زمین‌گیر

به گزارش اختصاصی پایگاه خبری آوای شرجی نیوز؛ “چند روز پیش احمد خرم را دیدم، گفت: در دوران وزارتم خطای بزرگی کردم، خودم را نمی‌بخشم.” این جمله سنگین علی عبدالعلی‌زاده، نماینده ویژه رئیس جمهور در اقتصاد دریا محور، همچون سیلی بر صورت صنعت کشتی‌سازی ایران نواخته شد.
خرم، وزیر سابق، با صدایی لرزان از تصمیمی پرده برداشت که به گفته خودش، بزرگ‌ترین پشیمانی عمرش است. در آن برهه حساس، با یک تصمیم شتاب‌زده، سفارش ساخت ۸۰ فروند کشتی به کره جنوبی داده شد؛ تصمیمی که نه تنها به صنعت داخلی ضربه مهلکی وارد کرد، بلکه رقیبی را به اوج رساند و ایران را در گرداب پسرفت فرو برد.
“در آن زمان که ما این کشتی‌ها را می‌خریدیم هیچ واحد کشتی‌سازی در کره به اندازه کشتی‌سازی خلیج فارس ما نبود ولی گفتیم اینها نمی‌توانند بسازند رفتیم از کره خریدیم. همان خرید باعث شد کره بشود کشتی ساز اول دنیا ولی ما همچنان ماندیم.” این اعتراف تلخ، نشان از عمق فاجعه‌ای دارد که بر صنعت کشتی‌سازی ایران وارد شده است.
عبدالعلی‌زاده با بغض می‌گوید: “احمد خرم رفیق قدیمی که از سال ۵۲ ما با هم هستیم گفت ما یک خطای بزرگ کردیم که هیچ وقت خودم را نمی بخشم.” این پشیمانی عمیق، نشان از بار سنگینی است که بر دوش این تصمیم‌گیران سابق سنگینی می‌کند.
آیا می‌توانیم ببخشیم؟ آیا می‌توانیم به سادگی از کنار این اشتباه تاریخی بگذریم؟ زمانی که می‌توانستیم با حمایت از صنایع داخلی، قدرت اول کشتی‌سازی منطقه باشیم، با یک تصمیم اشتباه، فرصت را به رقیب دادیم.
این روایت تکان‌دهنده، زنگ خطری برای همه مسئولان است. آیا باز هم شاهد تکرار چنین اشتباهاتی خواهیم بود؟ آیا صنعت کشتی‌سازی ایران، که زمانی افتخار کشور بود، باید همچنان در حسرت گذشته بماند؟
صنعت کشتی‌سازی ایران، نیازمند حمایت جدی دولت و سرمایه‌گذاری است. باید از توانایی‌های داخلی استفاده کرد و با ایجاد بستری مناسب، به این صنعت بالیدگی دوباره بخشید.
سوال اینجاست که آیا صدای اعتراض صنعتگران و کارشناسان به گوش مسئولان خواهد رسید و آیا شاهد تحولی اساسی در این صنعت خواهیم بود؟

اختصاصی آوای شرجی نیوز / صدیقه دهقانی تلگردویی

لینک کوتاه : https://www.avayesharjinews.ir/?p=17107

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
اخبار اخبار هرمزگان اداره کل بیمه سلامت هرمزگان، استاندار هرمزگان، استاندار هرمزگان،محمد آشوری تازیانی،احمد مرادی،تازیان،تعریض و بهسازی،راهداری،عباس شرفی استان هرمزگان، امام جمعه اهل سنت بندرعباس، امام جمعه بندرعباس بسته لوازم التحریر،ستاد اجرایی فرمان امام در هرمزگان،بنیاد احسان،پویش ابریشم بندرعباس جعفر احسانی مهر، حبیب بهادری، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد عبادی‌زاده خلیج فارس دانشگاه دریا دکتر سلمان ضربی، دکتر علی علیزاده، ذبیح الله خدائیان رضا رفیعی، ساسان صادقی ستاد اجرایی فرمان امام (ره) هرمزگان،منوچهر دانشمند،بینادبرکت، بیمه،روستاها،هرمزگان شاعر و غزلسرا، شرکت فولاد هرمزگان، شهردار بندرعباس، شیخ یوسف جمالی، عبادی زاده عطا الله معروفخانی، عطاالله معروفخانی، فرماندار بندرعباس، قشم مجتمع کشتی‌سازی ایزوایکو، مخابرات هرمزگان،ict،مهدی حیدری،ارتباطات و فناوری اطلاعات،هرمزگان،بندرعباس مدیرعامل فولاد هرمزگان، مدیر عامل مجتمع ایزوایکو، مدیرکل بیمه سلامت هرمزگان، مدیر کل ستاد اجرایی فرمان امام در هرمزگان،منوچهر دانشمند،حمایت،خانوارهای محروم، استان هرمزگان،محرومیت زدایی منطقه شش انتقال گاز، مهدی دوستی مهدی نوبانی، نماز جمعه بندرعباس نماینده ولی فقیه هرمزگان هفته دفاع مقدس، پروین پشتکوهی،