• امروز : یکشنبه - ۱۸ شهریور - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 8 September - 2024
6

فعال‌سازی ظرفیت‌های هرمزگان با راهبرد توسعه آموزش

  • کد خبر : 1247
  • ۲۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۵
فعال‌سازی ظرفیت‌های هرمزگان با راهبرد توسعه آموزش
هرمزگان به عنوان منطقه راهبردی کشور که نقش پُررنگی در معادلات اقتصادی دارد در حال بازآفرینی حوزه‌های علمی و آموزشی بوده و بنا به گفته بسیاری از کارشناسان؛ با تداوم این مسیر، مردم تاثیر شگرف دانش و تحول بنیادین علمی را بیش از گذشته در پیشرفت منطقه و زندگی خود احساس خواهند کرد.

به گزارش پایگاه خبری آوای شرجی، «نگاهی گذرا به وضعیت حوزه آموزش هرمزگان طی چهار دهه سال گذشته نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی همزمان با جنگ تحمیلیِ هشت ساله و روند بازسازی کشور بعد از دوران دفاع مقدس در کنار تحریم‌های همه‌جانبه و فتنه‌ها و توطئه‌های پی در پی دشمنان، توانسته مسیر رشد علمی فرزندان ایران‌زمین را هموار کند که دستاوردهای حوزه‌های علمی و دانش دفاعی، گواهی بر این ادعا است»

شایسته است ذکر کنیم؛ سرانه شاخص‌ها و زیرساخت‌های آموزشی در هرمزگان در حالی رو به افزایش بوده که اوایل انقلاب مجموع مدارس این استان تنها ۶۱۴ واحد با ۸۰ هزار دانش‌آموز بوده که هم اکنون با وجود رشد جمعیت به سه هزار و ۷۶۸ مدرسه با تحصیل بیش از ۴۲۰ هزار و ۲۳۸ دانش‌آموز در مقاطع مختلف تحصیلی رسیده است و این موضوع ثابت می‌کند نظام جمهوری اسلامی باوجود تمامی کارشکنی‌ها و دشمنی‌ها، بدون اعتنا به شانتاژها و شلوغ‌کاری‌های بدخواهان، در حال طی کردن مسیر پیشرفت در همه عرصه‌ها است و این، یک حقیقت تلخ برای استکبار و مزدورانش به شمار می‌رود.

اما؛ در بحث توجه دولتِ مستقر به موضوع آموزش و ارتقای سطح کیفی مراکز علمی در استان هرمزگان همین بس که خدمتگزاران مردم در این خطه پُرگهر به طور جدی پیگیر آمایش رشته‌های تحصیلی در راستای به فعلیت درآوردن ظرفیت‌های بی‌بدیل هرمزگان هستند و طی مدت زمانی که از آغاز به کار دولت سیزدهم می‌گذرد، برنامه های کارشناسی شده‌ای در فهرست اقداماتِ مدیریت عالی این استان، جای گرفته است.

نیروسازی متناسب با ظرفیت‌های هرمزگان موضوع مهمی است که در این دوره مورد توجه جدی برنامه‌ریزان قرار گرفته و «آموزش» به عنوان یکی از ارکان توسعه این دیار، شناخته شده است و با اجرایی شدن سیاست‌های دولتِ مردمی، دیری نخواهد پایید که فرزندان هرمزگانی با توان علمی بالا، راهی بخش‌های تخصصی صنایعِ مستقر در این پهنه از جغرافیای جمهوری اسلامی ایران می‌شوند.

شاید کمتر کسانی اطلاع داشته باشند؛ به زودی در مینابِ هرمزگان حتی برای بانوان خانه‌دار هم رشته‌های تحصیلی متعددی در مجتمع آموزش عالی راه‌اندازی می‌شود و بانوانِ خانه‌دار می‌توانند به صورت مجازی در کلاس‌های درس شرکت کنند و در واقع این یک امتیاز ویژه برای مادران است تا ضمن حضور در خانه به عنوان بنیان خانواده، به رتبه‌های عالی علمی دست یابند که بی‌شک مادرانی با بنیه علمی بالا، فرزندانِ خوش آتیه‌ای هم در دامان خود پرورش خواهند داد.

نکته قابل توجه اینجاست که شورای آموزش و پرورش هرمزگان از ابتدای امسال ۱۰۰ مصوبه داشته که تاکنون ۸۵ مصوبه را به مرحله اجرا درآورده و همه این برنامه‌ها حاکی از جدیتِ متولیان برای ایجاد یک تحول چشمگیر و همه‌جانبه با محوریت آموزش و افزایش دانش در این استان است.

افزایش ۱۰۰ درصدی سرانه مدارس شبانه‌روزی هم یکی از مواردی است که به مردم هرمزگان نوید داده شده بود و اینک محقق شده است اما طبق گفته استاندار، این میزان افزایش کافی نبوده و باید مطلوبیت لازم در این زمینه محقق شود.

ارتقای دانشکده علوم و فنون دریایی هرمزگان به پردیس بین‌المللی علوم و فنون دریایی یکی از برنامه هایی بود که اینک محقق شده است.

 

مهدی دوستی استاندار هرمزگان چندی قبل پس از دیدار با معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از تصویب ارتقای دانشکده علوم و فنون دریایی به پردیس بین‌المللی علوم و فنون دریایی دانشگاه هرمزگان خبرداد و گفت: در این نشست با احداث دانشکده هنر میناب نیز موافقت شد و مورد تصویب قرار گرفت.

گفتنی است تفاهم‌نامه ارتقای ظرفیت‌های آموزشی هرمزگان در دیدار استاندار هرمزگان با قاسم عمو عابدینی معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، به امضا رسید.

استاندار هرمزگان در همین راستا ضمن برشمردن ظرفیت‌های ویژه این استان در حوزه‌های دریا، صنایع مختلف، هنر، گردشگری و کشاورزی، گفت: آمایش رشته‌های دانشگاهی و ارتقای سطح دانشگاه‌های استان با محوریت دانشگاه هرمزگان ضرورت دارد، همچنین تعریف رشته‌های دانشگاهی متناسب با ظرفیت‌ها و احداث دانشگاه‌های مرتبط، از مطالبات مردم است که ما نیز برای تحقق آن با جدیت پیگیری و حمایت می‌کنیم.

وی با اشاره به رایزنی‌های انجام شده درخصوص تفاهم‌نامه ارتقای ظرفیت‌های دانشگاهی استان اظهار کرد: پس از پیگیری‌های مکرری که انجام شده بود نهایتا تفاهم‌نامه ارتقای دانشکده علوم و فنون دریایی به پردیس بین‌المللی علوم و فنون دریایی دانشگاه هرمزگان به امضا رسید و جوانان استان می‌توانند از این ظرفیت مناسب بهره‌مند شوند.

دوستی ادامه داد: همچنین مقرر شد همزمان با ارتقای این دانشکده به پردیس بین‌المللی، چندین دانشکده ذیل آن شامل دانشکده علوم انسانی بین رشته‌ای دریایی، دانشکده علوم و فناوری محیط زیست دریایی، دانشکده مهندسی و علوم کاربردی دریایی و دانشکده علوم و فناوری‌های زیست دریایی تعریف شود.

یادآوری این نکته خالی از لطف نیست؛ شکل‌گیری دانشگاه در هرمزگان به سال ۱۳۵۶ هجری شمسی یعنی ۴۳ سال پس از تاسیس دانشگاه تهران (۱۳۱۳ هجری شمسی) باز می‌گردد که نخستین دانشگاه این استان به نام دانشگاه آزاد ایران در ۲ رشته تربیت معلم و علم تندرستی در بندرعباس پایه گذاری شد اما اکنون به برکت انقلاب و جمهوری اسلامی، هرمزگان ۶۶ مرکز دانشگاهی دارد و افزایش رشته‌های تخصصی، یکی پس از دیگری در حال تحقق است.

در همین راستا، استاندار هرمزگان بر لزوم صدور مجوزهای لازم توسط معاونت آموزشی وزارت علوم برای ایجاد رشته‌های برنامه‌محور در دانشگاه هرمزگان تاکید کرد و گفت: به منظور توسعه رشته‌های متناسب با ظرفیت‌ها و نیازهای استان و کشور مقرر شد استانداری هرمزگان در ایجاد و توسعه زیرساخت‌های مورد نیاز با دانشگاه هرمزگان همکاری کند و ظرفیت‌های دستگاه‌های دولتی، صنایع و شرکت‌ها را برای ایجاد و تقویت این زیرساخت‌ها پای کار آورد.

نماینده عالی دولت در استان هرمزگان، توجه ویژه به آموزش زنان خانه‌دار را جزو اولویت‌ها برشمرد و اظهارکرد: به منظور توسعه سرمایه انسانی و حمایت از زنان خانه‌دار ۱۰ رشته تحصیلی مجازی ویژه این بانوان در مجتمع آموزش عالی میناب راه‌اندازی می‌شود.

دوستی، راه اندازی دوره‌های کاردانی در مجتمع آموزش عالی میناب را در مسیر تحقق سایر ماموریت‌های دولت دانست و تاکید کرد: رشته‌های کارشناسی حرفه‌ای، متناسب با ماموریت‌های مجتمع آموزش عالی میناب نیز تعریف خواهد شد و از سوی دیگر اجرای آزمایشی نظام جامع آموزش کشاورزی در مجتمع آموزش عالی میناب مصوب شده است.

استاندار هرمزگان جایگاه شهرستان میناب را به عنوان مرکز هنر این استان، مهم عنوان کرد و گفت: با توجه به ظرفیت شهرستان میناب در رشته‌های مختلف هنرهای دستی، نمایشی و آیینی، احداث دانشکده هنر میناب نیز مورد موافقت قرار گرفته و تصویب شده است.

وی به مصوبات شورای آموزش و پرورش هرمزگان هم اشاره و بیان کرد: در نشست شورای آموزش و پرورش پیرامون مصوبات امسال از فروردین ماه بحث شد، ما در مدت یاد شده ۱۰۰ مصوبه داشتیم که ۸۵ مصوبه اجرایی شده، ۱۴ مصوبه در حال اجرا و تنها یک مصوبه عملیاتی نشده است.

 

استاندار هرمزگان با اشاره به مشکلات و چالش‌های آموزشی در شهرک پیامبر اعظم (ص) بندرعباس تصریح کرد: در شهرک پیامبر اعظم (ص) با جمعیت افزون بر ۹۰ هزار نفر با چالش‌های آموزشی و زیرساختی حوزه آموزش مواجه هستیم و بار کمبود زیرساخت آموزشی در این منطقه به خانواده‌ها منتقل شده است.

دوستی اضافه کرد: برای رفع این مشکل مصوب شده ۷۵ کلاس درس جدید در قالب یک مدرسه ۲۱ کلاسه و سه مدرسه ۱۸ کلاسه احداث شود که تلاش می‌شود تا مهرماه سال آینده نیمی از این کلاس‌ها بهره‌برداری شود و تا بهمن ماه سال آینده مدارس باقی مانده نیز تکمیل می‌شود.

«طی یک سال اخیر ۶۶ کلاس درس در قالب ۶ مدرسه شامل ۲ مدرسه شبانه‌روزی و چهار مدرسه روزانه احداث و مورد بهره برداری قرار گرفته است، ۲۴ فضای آموزشی هرمزگان تعمیر و مقاوم‌سازی شده و هفت مدرسه کانکسی به مدارس استاندارد تبدیل شده است»

استاندار هرمزگان با اشاره به ناکافی بودن سرانه مدارس شبانه روزی گفت: سرانه این مدارس هر چند به صورت ۱۰۰ درصدی افزایش داشته اما کافی نیست و به دنبال این هستیم در استان سرانه مدارس شبانه‌روزی افزایش یابد.

وی ادامه داد: برای تکمیل مدارس آموزشی غیردولتی و تکمیل امکانات و تجهیزات آموزشی نیز ۸۵ میلیارد تومان در اختیار این مدارس قرار خواهد گرفت.

نماینده عالی دولت در هرمزگان آغاز فعالیت هنرستان‌های جوار صنایع از مهرماه را نقطه عطفی در رویکردهای آموزشی استان برشمرد و بیان کرد: در برخی از صنایع همچون پالایش و نفت که اتفاقا تجربه نخست هنرستانی در کشور به شمار می‌رود، نیازمند تقویت مباحث آموزشی و آزمایشگاهی هستیم.

اینک هرمزگان را بهتر شناختیم، استانی با موهبت‌های خدادادی در حوزه‌های دریایی، کشاورزی، صنعتی و معدنی که از آن به عنوان پایتخت اقتصادی ایران نیز یاد می‌کنند و بر همین اساس است که یک تغییر چشم‌گیر در بحث توسعه‌ای این منطقه در دستور کار قرار گرفته است «پیشرفت و آبادانی همراه با افزایش سطح علمی مردمان این دیار» موضوعی روشن در سیاست‌های مدیریتی هرمزگان است و قطعا با تحقق این برنامه‌ها، عطر دانش و اثرات آن در جای جای این استان به مشام خواهد رسید.

لینک کوتاه : https://www.avayesharjinews.ir/?p=1247

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
اخبار اخبار هرمزگان اداره کل بیمه سلامت هرمزگان، استاندار هرمزگان، امام جمعه بندرعباس بسته لوازم التحریر،ستاد اجرایی فرمان امام در هرمزگان،بنیاد احسان،پویش ابریشم بندرعباس بیمه سلامت، جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی، حبیب بهادری، حسن آرمات، خلیج فارس دانشگاه دبیر جشنواره استانی، دریا دکترعلیزاده، دکتر علی علیزاده، ذبیح الله خدائیان رضا رفیعی، رییس شورای امربه معروف و نهی از منکر ، ساسان صادقی ستاد اجرایی فرمان امام (ره) هرمزگان،منوچهر دانشمند،بینادبرکت، بیمه،روستاها،هرمزگان شاعر و غزلسرا، شرکت فولاد هرمزگان، شعر آیینی شهردار بندرعباس، شیخ یوسف جمالی، عبادی زاده عطا الله معروفخانی، عطاالله معروفخانی، عیسی عباسی، فرماندار بندرعباس، فولاد هرمزگان، قشم محفل ادبی،یک اربعین شعر مخابرات هرمزگان،ict،مهدی حیدری،ارتباطات و فناوری اطلاعات،هرمزگان،بندرعباس مدیر عامل فولاد هرمزگان، مدیرکل بیمه سلامت هرمزگان، مدیر کل ستاد اجرایی فرمان امام در هرمزگان،منوچهر دانشمند،حمایت،خانوارهای محروم، استان هرمزگان،محرومیت زدایی مدیرکل کانون پرورش فکری استان، منطقه شش انتقال گاز، مهدی دوستی مهدی نوبانی، هرمزگان پروین پشتکوهی،