به گزارش پایگاه خبری آوای شرجی نیوز، پرویز سالاری رییس اسبق شورای شهر بندرعباس و از فعالان سیاسی هرمزگان در یادداشتی ذیل عنوان «نقش شوراهای شهر و روستا در افزایش اعتماد عمومی جامعه» آورده است:
یکی از دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی تشکیل شورای شهر و روستا بود که حضرت امام (ره) بر اساس باور عمیق قلبی به مردم در جهت تمرکز زدایی، در نهم اردیبهشت ماه سال ۵۸ درست هشتاد روز بعد از پیروزی انقلاب اسلامی فرمان تاریخی این پارلمان محلی صادر کرد.
اختصاص یک فصل از قانون اساسی به شوراها نشان از جایگاه والای نظام شورایی در جمهوری اسلامی دارد.
شوراهای شهر و روستا مصداق بارز مردم سالاری دینی ، تمرکز زدایی و توزیع قدرت تصمیم گیری برای پیشبرد روند توسعه همه جانبه شهری و روستایی مناطق مختلف هستند.
شوراها می توانند مدیریت شهری را سبک تر، پویا تر و به شیوه ای محلی و منطقه ای در بهترین سطح خدمت رسانی با خودبه همراه داشته باشند و بار عمده ای از روی دوش دولت بردارند.
هدف از تشکیل شوراها تحقق مدیریت محلی بود که در همین رابطه حضرت امام (ره)می فرمایندمردم خودشان بهتر می توانند محل خود را اداره کنند زیرا دردشان رامی شناسندو درمانشان را هم می دانند.
شوراها یک ظرفیت و یک فرصت هستد و باید پرسید ما از این نهاد به عنوان یک قدرت اجتماعی چقدر استفاده کرده ایم؟ زیرا این قدرت اجتماعی یک سرمایه اجتماعی است،سرمایه اجتماعی یک نماد چند وجهی است که رکن اصلی آن اعتماد عمومی است که در همین ارتباط مقام معظم رهبری می فرمایند” تاثیر شوراهای شهر و روستا بر تحکیم پایه های قانون،اعتماد عمومی و مشارکت مردمی است.
اعضاء شورا باید در این پارلمان محلی زمینه ای فراهم کنند که از تمامی ظرفیت شورا در جهت خدمت رسانی به این سرمایه اجتماعی جهت افزایش اعتماد عمومی استفاده شود. بایستی اعضا شورا با توجه به جایگاه مهمی که دارند خودشان را وقف شورا کنند و نه شورا را برای خودشان بخواهند، نبایستی دچار خودشیفتگی شوند.
ما نیازمند این هستیم که این سرمایه اجتماعی را حفظ کنیم، امام، شهدا و مقام معظم رهبری این سرمایه اجتماعی را ایجاد کردند همه مسئولین بویژه نمایندگان مردم در پارلمان محلی شورای شهر و پارلمان ملی مجلس شورای اسلامی باید شکر عملی از این نعمت داشته باشند شکر عملی این است که خادم این مردم باشیم امام با آن همه عظمت فرمودند به من خدمتگزار بگویید بهتر است از رهبر، مقام معظم رهبری خود را نوکر مردم خطاب کردند.
اعضای شوراهای شهر و روستا،مدیریت شهر ی و روستایی چقدر از ظرفیت شوراها در جهت تمرکز زدایی و عقلانی شدن توسعه استفاده کرده اند ؟به ویژه در حوزه شفافیت، اطلاع رسانی و نظارت بر حسن اجرای مصوبات شورا از بدو تشکیل تاکنون، نظارت بر وظایف قانونی شهرداری و مدیریت شهری به وظیفه خود بعنوان وکلای مردم عمل کرده اند؟
متاسفانه اکنون اکثر شوراهای شهر، شورای شهرداری هستند تا شورای شهر، در حالیکه در اصل یکصدم قانون اساسی آمده است برای پیشبرد سریع برنامه های اجتماعی، اقتصادی، عمرانی، بهداشتی، فرهنگی، آموزشی و نظایر آنها با توجه به مقتضیات محلی اداره امور هر روستا، بخش، شهر، شهرستان و استان با نظارت شورای روستا، بخش، شهر، شهرستان و استان صورت می پذیرد و همچنین در بند ۲ ماده ۷۸ قانون شوراها آمده است نمایندگان مردم در شورای شهر و روستا موظفند نارسایی ها، اشکالات را به مدیران مرتبط با خدمات شهری و و روستایی تذکر دهند.
در اصل ۱۰۳ قانون اساسی نیز الزام مدیران به اجرای مصصوبات شوراها در چارچوب وظایف و قوانین مربوطه هستند.
شوراها با حضور ۲۴ ساله خود با اتکا به توان محلی، قدرت اجتماعی و شناخت ظرفیت های پیدا و پنهان محلی موجب رفع مشکلات و شکوفایی روستاها و شهرها شده است و هر ساله میلیارد ها تومان بودجه در بخش های مختلف عمرانی، فرهنگی، اجتماعی و… هزینه می کنند و مهمترین نقش خود در جهت نهادینه سازی مشارکت عمومی در جهت نظارت همگانی بر عملکرد مدیریت شهری و روستایی برای مقابله با فساد اداری رانت خواری و تعارض منافع بایستی ایفا کند.
ان شاا… نظام شورایی کشور با نصب العین قرار دادن بیانیه راهبردی گام دوم مقام معظم رهبری، بویژه در سال جاری در جهت ارتقا مهار تورم و رشد تولید، همچون گذشته همه توطئه های دشمن بویژه در حوزه اقتصادی و آسیب های اجتماعی را خنثی نموده و گام موثری در اجرای آرمان های حضرت امام (ره)،شهداو منویات مقام معظم رهبری بردارند.