• امروز : جمعه - ۲۷ مهر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 18 October - 2024
5
مدیرکل حفاظت محیط زیست هرمزگان:

پیگیری بوی نامطبوع منطقه غرب استان؛ خُلق منطقه بوستانو‌ و گچین گرفته است

  • کد خبر : 7567
  • ۲۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۱
پیگیری بوی نامطبوع منطقه غرب استان؛ خُلق منطقه بوستانو‌ و گچین گرفته است

به گزارش پایگاه خبری آوای شرجی نیوز، بوی نامطبوعی که طی چند ماه امان مردم غرب هرمزگان را بریده است. این بو که به ترشی می‌زند می‌گویند حاکی از فلر واحدهای صنعتی و آلودگی‌های نفتی است با وجود این که واحدهای صنعتی از این منطقه فاصله دارند؛ اما این صنایع را دلیل این بوی بی‌ارج […]

به گزارش پایگاه خبری آوای شرجی نیوز، بوی نامطبوعی که طی چند ماه امان مردم غرب هرمزگان را بریده است. این بو که به ترشی می‌زند می‌گویند حاکی از فلر واحدهای صنعتی و آلودگی‌های نفتی است با وجود این که واحدهای صنعتی از این منطقه فاصله دارند؛ اما این صنایع را دلیل این بوی بی‌ارج می‌دانند. در نشست خبری امروز مدیرکل حفاظت محیط‌زیست هرمزگان با اشاره به این موضوع تأکید کردند رسیدگی به درخواست اهالی منطقه بوستانو و گچین به دلیل انتشار بوی نامطبوع صنعتی غرب بندرعباس رصد شده و روند آلایندگی و آلودگی منتشر شده در حال بررسی است، با بررسی‌های شکل‌گرفته به صنایع غرب شهرک صنعتی اخطارهای لازم داده شده است، قطعاً این موضوع را کنترل خواهیم کرد، این بو نامطبوع ناشی از سوخت منابع نفتی است و ما به دنبال مستندات کافی هستیم تا بتوانیم به نتیجه نهایی برسیم و صنایع و واحدی که در این موضوع دخیل است اخطار داده می‌شود و اگر توجه نکنند و اصلاح عملکرد نداشته باشند آنها را به دستگاه‌های قضایی معرفی خواهیم کرد. پیگیر هستیم طی هفته‌های آینده به نتیجه مطلوب برسیم.

۱۵۱ مورد اخطار زیست‌محیطی
مدیرکل محیط‌زیست هرمزگان در تشریح برنامه‌ها و روزشمار هفته محیط‌زیست، اظهار داشت: طی سال گذشته بنا بر رصدها و پایش‌های انجام شده حدود ۲۹۸ روز از ایام در هرمزگان هوا پاک و قابل‌قبول بود، ۵۷ روز نیز جزو روزهای ناسالم برای گروه‌های حساس، ۴ روز نیز ناسالم برای تمام گروه‌ها و ۲ روز هوای ناسالم و خطرناک برای تمام گروها که طی آن مدارس تعطیل شد‌. وی ادامه داد: ۴۲۲ صنعت و واحد تولیدی را در سال گذشته پایش کردیم که بر همین اساس ۱۵۱ مورد اخطار زیست‌محیطی برای رفع آلودگی صادر شد و ۲۵ واحد صنعتی نیز پس از اخطارها به‌عنوان واحد آلاینده به سازمان محیط‌زیست کشور معرفی شد تا با بررسی‌های کارشناسی در سطح ملی در صورت صلاحدید به سازمان امور مالیاتی جهت اخذ عوارض آلایندگی معرفی شوند.

استفاده از سد چگین برای حفاظت از تالاب‌ها
مدیرکل محیط‌زیست هرمزگان با بیان اینکه پایش از لاک‌پشت‌های پوزه عقابی نیز در پایان سال گذشته صورت گرفت، اضافه کرد: هنوز هم این پایش ادامه دارد و خردادماه به پایان می‌رسد و تمامی موضوعات در این بخش مورد بررسی قرار می‌گیرد. مسیحی با اشاره به اینکه از شرق تا غرب در خصوص صید و صیادی نیز مورد کاوش و پایش قرار گرفته است یادآور شد: طی چند روز گذشته توسط همکاران محیط‌زیست و با همکاری شیلات هرمزگان از صید چهار تن گونه سفره‌ماهی جلوگیری شده است و امیدواریم در این بخش شاهد اقدامات مثبتی باشیم. کارهای بزرگی در مورد تالاب‌ها و ریزگردها انجام شده است از جمله بوته کاری ۲۰۰ هکتاری، آبیاری درخت‌های کاشته شده ۱۰۰ هکتار در مناطق خشک و بیابانی که در دو منطقه صورت‌گرفته و کاشت ۶۰ هکتار به‌صورت نهال‌کاری حرا انجام شده است، از سد جگین هم برای حفاظت از تالاب‌ها آب قابل‌توجهی تخصیص یافت. وی ادامه داد: در حوزه آلودگی آب، خاک و هوا مدیریت‌هایی و پایش از صنایع شکل‌گرفته است و پایش‌هایی که در حوزه صنعتی و تولیدی ۴۲۲ واحد تولیدی پایش شد و آب‌های زیر زمینی ۸۴ مورد بررسی قرار گرفت، حسب پایش ۴۲۲ تولید ۱۵۱ دستور برای رفع آلودگی صادر شده است. مسیحی تازیانی تصریح کرد: تصفیه‌خانه فاضلاب شهری همچنان باتوجه‌به عملکرد موجود هنوز استانداردهای محیط زیستی را رعایت نکرده و دراین‌خصوص پیگیری‌ها ادامه دارد. وی اذعان کرد: استان هرمزگان در حوزه صدور مجوزها آمار بالایی در کشور دارد و ۶۳۱ کالای سازگار با لایه اوزون مجوز گرفته‌اند. مدیرکل حفاظت محیط‌زیست هرمزگان با بیان اینکه حوزه منابع طبیعی در زمینه‌های بیماری‌های حیات‌وحش با همکاری دامپزشکی استان توانستیم آموزش واکسیناسیون رایگان دام‌ها مهم‌ترین اقداماتی بود که توانست در این موضوع گره‌گشا باشد و این معضل برطرف شد. وی افزود: متأسفانه در شرق هرمزگان دامداری با مشکلاتی همچون رهاسازی دام روبه‌رو است که با معضلاتی همچون کاهش جمعیت علف‌خور و طعمه شدن پلنگ‌ها را به همراه دارد و به‌واسطه بیماری هم دام‌های زیادی تلف می‌شدند. وی خاطرنشان کرد: با تفاهم‌نامه که بین صندوق بیمه کشاورزی و محیط‌زیست در اسفندماه سال گذشته می‌توانند دامدارانی که دام‌های آنها از این تاریخ تلف شده‌اند با استفاده از صندوق بیمه کشاورزی پیگیری خسارت ناشی از تلفات دامی خود باشند. وی تصریح کرد: کارهای زیادی در حوزه محیط‌زیست طبیعی انجام شده که بحث پایش گونه‌های در معرض انقراض از جمله پلنگ و خرس سیاه مهم‌ترین گام بوده که با کمک یک سازمان و نهاد مردمی انجام شده است.

کمبود نیروی محیط‌بان
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست هرمزگان در سخنان پاینی خود از کمبود نیروی محیط‌بان را یکی از چالش‌های پیشروی استان دانست و ابراز داشت: در مناطق تحت مدیریت محیط‌زیست به‌ازای هر محیط‌بان ۱۸ هزار هکتار زمین داریم که اگر فضاهای خارج از مناطق حفاظت شده را هم اضافه کنیم به ۵۰ هزار هکتار خواهیم رسید. شعار امسال هفته محیط‌زیست را «نهضت ملی کاهش آلودگی‌های پلاستیکی» از امروز آغاز و تا ۲۲ خرداد ادامه دارد.

لینک کوتاه : https://www.avayesharjinews.ir/?p=7567

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
اخبار اخبار هرمزگان اداره کل بیمه سلامت هرمزگان، استاندار هرمزگان، امام جمعه اهل سنت بندرعباس، امام جمعه بندرعباس بندرعباس جزیره کیش، جشنواره مهرپوز، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد عبادی‌زاده حمید باسره، حمید رجب پور، خلیج فارس دارندگان دستگاه کارتخوان، دکتر سلمان ضربی، دکتر علی علیزاده، ذبیح الله خدائیان رضا رفیعی، رییس فدراسیون بدنسازی و پرورش اندام، سرکار خانم فاطمه جراره، شرکت فولاد هرمزگان، شهردار بندرعباس، شیخ یوسف جمالی، صنعت دریایی، عبادی زاده عطا الله معروفخانی، عطاالله معروفخانی، فرماندار بندرعباس، قشم مجتمع کشتی‌سازی ایزوایکو، محمد آقاجانلو، مخابرات منطقه هرمزگان، مدیرعامل ایزوایکو، مدیر عامل شرکت آلومینیوم المهدی، مدیرعامل فولاد هرمزگان، مدیر عامل مجتمع ایزوایکو، مدیرکل بیمه سلامت هرمزگان، منطقه شش انتقال گاز، مهدی دوستی مهدی نوبانی، مهندس حسن هاشمی، نماینده مردم هرمزگان، هرمزگان هفته دفاع مقدس، پروین پشتکوهی،