• امروز : پنج شنبه - ۲۹ شهریور - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 19 September - 2024
1

جا‌مُش، پروژه «نخستین جزیره سبز ایران» را آغاز کرد

  • کد خبر : 14016
  • ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ - ۲۰:۵۴
جا‌مُش، پروژه «نخستین جزیره سبز ایران» را آغاز کرد
نشست معرفی و آغاز به کار پروژه نخستین جزیره سبز ایران برگزار شد. استارتاپ جامُش ایده‌پرداز، طراح و مجری این طرح ملی خواهد بود و در جلسه امروز که با حضور رئیس کرسی یونسکو، مدیرکل محیط زیست هرمزگان، فرماندار بندرعباس، بخشدار جزیره هرمز و جمعی از مدیران صنایع برگزار گردید مراحل اجرای پروژه تببین شد. شرحی از این نشست را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش پایگاه خبری آوای شرجی، بنیانگذار و مدیرعامل استارتاپ جامش در نشست معرفی و آغاز به کار پروژه نخستین جزیره سبز ایران گفت: جامش به عنوان کارگزار مسئولیت‌ اجتماعی زیست محیطی برای ساماندهی و بهبود وضعیت بحرانی پسماندهای جزیره هرمز مجری پروژه نخستین جزیره سبز ایران باشد.

امیرارسلان عامری درباره دلیل انتخاب جزیره هرمز گفت: طی سفرهای مختلفی که به جزیره داشتیم متوجه شدیم که توسعه گردشگری هرمز به سرعت بالا می‌رود اما در حوزه توسعه زیرساخت‌ها اتفاقات نتیجه بخشی رخ نمی‌دهد.

عامری اضافه کرد : زباله‌های جمع‌آوری شده در بخشی از جزیره هرمز سوزانده می‌شد که همراه با آن ،خاک رنگین جزیره نیز سوزانده و تخریب می‌شد که در این راستا پروژه جزیره سبز در ابعاد مختلف تعریف شد.

وی بیان کرد: این پروژه دارای آورده اقتصادی و ایجاد اشتغال برای مردم جزیره است.

مدیرعامل استارتاپ جامُش با اشاره به اینکه پسماند یکی از معضلاتی است که کشور با آن درگیر است، بیان کرد: جزیره “تیلوس” یونان؛ اولین جزیره سبز جهان است که در همین راستا تلاش داریم جزیره هرمز را به اولین جزیره سبز ایران تبدیل کنیم.

جامُش؛ بنگاه خلق ارزش مشترک

مدیر ارشد برند جامُش در این نشست درباره ایده شکل‌گیری این طرح و مراحل اجرایی آن گفت: جامش؛ ایده‌پرداز، طراح و مجری پروژه ملی اولین جزیره سبز ایران به سوی پسماند صفر معرفی کردیم. یعنی حرکتی به سمت اینکه پسماندها را از سایت‌های هرمز حذف و تبدیل به کالاهایی با ارزش افزوده کنیم.

وی با بیان اینکه جامش در زبان محلی ینی جارو و قرار است ما طبیعت را از پسماند‌ها جاروکنیم و نجات دهیم، افزود: جامش کارگزار مسئولیت اجتماعی زیست محیطی است. یعنی هر فعالیتی که دراین حوزه انجام می‌دهیم در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی زیست محیطی است.

مهدی‌پور گفت: جامش، بنگاه خلق ارزش مشترک میان مردم، بخش خصوصی، بخش دولتی و سایر بخش‌های مرتبط است. چراکه مسائل زیست محیطی ما به حدی بزرگ شدند که ارگان‌های ذی‌ربط این قدرت را ندارند که معضلات را به تنهایی رفع کنند و استارتاپ جامش نیز در این زمینه فعالیت می‌کند.جامش یک بنگاه خلق ارزش مشترک است که قرار است در کنار نهادهای دولتی و خصوصی، جامعه محلی فضایی را ایجاد کند که برای همه دست اندرکاران ارزش مشترک خلق کند.

مدیر ارشد برند جامُش در ادامه مدل اجرایی پروژه نخستین جزیره سبز ایران را تشریح کرد: راهکارهای زیست محیطی سبز اولین سبد خدمات جامش است؛ از جمله محورهای اصلی فعالیت‌های جامش؛ فرهنگسازی، آگاهی‌بخشی و آموزش لیدرها و اقامتگاه‌های گردشگری، مردمان منطقه و انعقاد تفاهم‌نامه زیر نظر معاونت گردشگری استان است.

وی با بیان اینکه کارخانه پردازش و بازیافت زباله‌های خشک ‌و شیشه را به عنوان قدم اول پروژه افتتاح کردیم، گفت: این دستگاه شیشه را پودر می‌کند و از پودر سلیس در هنر، صنایع ساختمانی و… استفاده می‌شود. راه‌اندازی کارگاه زباله سوز و امحا نخاله‌های ساختمانی پورتابل از دیگر برنامه‌های ما است.

مهدی‌پور گفت: زیرساخت جمع‌آوری زباله از مبدا و راهنمای محیط زیست گردشگری؛ دستگاه خود دریافت زباله، ایجاد نیروگاه آب‌شیرین کن خورشیدی و… نیز در این پروژه اجرا خواهد شد.

وی از خلق درآمد برای اهالی هرمز سخن گفت و افزود: در جزیره هرمز ۱۵۰۰ موتور سه چرخه برای لیدرهای بومی موجود است. سه وجه موتورها قابلیت تبلیغات دارد که علاوه بر در آمدزایی برای لیدرها برای تبلیغ کنندگان نیز با توجه به حجم ورودی به جزیره درآمد خواهد داشت.

 

ضرورت تعریف و توجه به نقش ساکنین در مدل توسعه هرمز

فرماندار بندرعباس در این نشست گفت: باید از ظرفیت استارتاپی کشور برای تحقق برنامه هفتم کمک بگیریم در غیر این صورت ممکن است یه هیچ کدام از چشم‌اندازهای تعیین شده نرسیم.

حبیب بهادری افزود: دولت هیچگاه نمی‌توانست کاری کند که فاضلاب شهر بندرعباس ساماندهی شود. امروز به گواه کارشناسان و کنشگران سه فاز از شش فاز پروژه فاضلاب شهر بندرعباس بندرعباس تمام شده است و ۳.۲ همت از محل مسئولیت‌های اجتماعی بخش خصوصی و بنگاه‌های اقتصادی هزینه شده است.
وی خاطرنشان کرد: اگر دولت با برنامه و بودجه خودش قصد ساماندهی فاضلاب را داشت آیا این امر محقق میشد؟ من می‌گویم محقق نمیشد. پس اینکه برنامه‌ریزی کنیم که با بنگاه‌های اقتصادی به ارزش مشترک برسیم در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی باید یکی از کلیدواژه‌های استارتاپ‌ها باشد.

فرماندار بندرعباس گفت: در حوزه درمان بنگاه‌های اقتصادی سر جمع ۵۰۰ میلیارد هزینه کردند و امروز عدد به ۳ همت رسیده است که نشان می‌دهد اگر برنامه‌ریزی مناسب کنیم عدد می‌تواند رشد کند و بنگاه‌ها هم پای کار هستند.

به گفته بهادری، توجه به اصالت از نهادسازی مهم‌تر است. گاها اصالت فدای نهادسازی می‌شود. تکلیفمان در توسعه با محیط زیست مشخص نیست. نهادسازی مشکل ما را در توسعه حل نمی‌کند. اصالت باید مورد توجه باشد.

وی تاکید کرد: اولویت با بوم منطقه است. اگر قرار است در هرمز اقدامی‌را انجام دهیم تا نقش مردم را تعریف نکنیم به نتیجه نمی‌رسیم. مسئله اصلی ما مقاومت در برابر تغییر است. اینکه چقدر توانستیم به مردم نقش دهیم برای تحقق تغییر اهمیت دارد.

لینک کوتاه : https://www.avayesharjinews.ir/?p=14016

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
اخبار اخبار هرمزگان اداره کل بیمه سلامت هرمزگان، استاندار هرمزگان، امام جمعه بندرعباس بسته لوازم التحریر،ستاد اجرایی فرمان امام در هرمزگان،بنیاد احسان،پویش ابریشم بندرعباس بیمه سلامت، حبیب بهادری، حسن آرمات، خلیج فارس دانشگاه دریا دکتر علی علیزاده، ذبیح الله خدائیان راه آهن هرمزگان، رییس فدراسیون بدنسازی و پرورش اندام، ساسان صادقی ستاد اجرایی فرمان امام (ره) هرمزگان،منوچهر دانشمند،بینادبرکت، بیمه،روستاها،هرمزگان سرکار خانم فاطمه جراره، شاعر و غزلسرا، شرکت فولاد هرمزگان، شهردار بندرعباس، شهردار مهدی نوبانی، شیخ یوسف جمالی، عبادی زاده عطا الله معروفخانی، عطاالله معروفخانی، فرماندار بندرعباس، فولاد هرمزگان، قشم محمد آقاجانلو، محمد علی بهمنی، مخابرات منطقه هرمزگان، مخابرات هرمزگان،ict،مهدی حیدری،ارتباطات و فناوری اطلاعات،هرمزگان،بندرعباس مدیرعامل ایزوایکو، مدیرعامل فولاد هرمزگان، مدیرکل بیمه سلامت هرمزگان، مدیر کل ستاد اجرایی فرمان امام در هرمزگان،منوچهر دانشمند،حمایت،خانوارهای محروم، استان هرمزگان،محرومیت زدایی مهدی دوستی مهدی نوبانی، نماینده مردم هرمزگان، هرمزگان وزیر صنعت، معدن و تجارت پروین پشتکوهی،