به گزارش پایگاه خبری آوای شرجی نیوز، مهدی دوستی شامگاه شنبه در نشست کارگروه اقتصاد دریامحور استان، اظهار کرد: کارگروه اقتصاد دریاپایه از حدود هشت ماه پیش در استان هرمزگان تشکیل شده است و امروز جلسه پنجم آن با حضور افراد صاحب نظر در حوزه لجستیک برای جانمایی ۲ شهر و دهکدهای در مرکز و شرق استان برگزار شد.
وی با بیان اینکه هرمزگان به عنوان ساحلیترین استان کشور در سیاستهای کلی اقتصاد دریاپایه، تکالیفی را برعهده دارد، تصریح کرد: کارگروه اقتصاد دریاپایه استان در سه محور برای پیشرفت در حال برنامهریزی است که شامل توسعه زیرساختهایی مورد نیاز، آمادهسازی بسته قوانین مورد نیاز، شناسایی مقرارتِ لازم الاصلاح، رفع تناقضات موجود و افزایش سهم مردم در اقتصاد دریا است.
نماینده عالی دولت در استان هرمزگان، توجه به مردم بومی را از ویژگیهای سیاستهای ابلاغی رهبر معظم انقلاب در اقتصاد دریاپایه، دانست و بیانکرد: در این سند بنگاههای بزرگ، کوچک و متوسط دیده شدهاند که به دلیل اهمیت دادن به نقش مردم در اقتصاد دریا بوده تا مردم بومی و محلی بتوانند اقتصاد دریایی مناطق را توسعه دهند.
دوستی، با تاکید بر اینکه تلاش داریم بخش خصوصی را در لایه سیاستگذاری نیز وارد کنیم، ابراز کرد: در پیشبرد توسعه دریامحور بنا نداریم که فقط نظر دولتیها را لحاظ کنیم، بلکه از نظرات بخش خصوصی، اتاقهای بازرگانی، افراد دخیل در فرآیندهای گمرکی، شرکتهای بندری و کارشناسان بینالمللی و فعال در کشورهای منطقه نیز استفاده خواهیم کرد.
وی با اشاره به لزوم تقویت سهم اقتصاد پسکرانه، اظهار کرد: علاوه بر اقتصاد دریا حتما باید اقتصاد پسکرانه را هم در استان فعال کنیم و تولیدات استان را با نیازهای صنایع پیشران تطبیق دهیم.
دوستی تاکیدکرد: صنعت فولاد و آلومینیوم باید به سمت تولید گِریدهای موردنیاز کشتیسازی بروند و پتروشیمیهایی نیز که احداث میکنیم باید قادر به تولید رنگهای دریایی و رزین که در پشتیبانی از صنعت دریا تاثیر دارند، باشند.
وی با اشاره به راهاندازی ۲۸ هنرستان تخصصی به ویژه هنرستان دریانوردی و تعمیرات موتور کشتی، گفت: قطعا این هنرستان ها را توسعه خواهیم داد و برای اول مهر سال آینده، چندین هنرستان دریایی جدید را ایجاد خواهیم کرد؛ چرا که مهارتهای فنی و افزایش سرمایه دو پیشنیاز اصلی توسعه به شمار میآیند.
دوستی به جنگ کریدورها در منطقه، خاطرنشانکرد: برای اینکه سهممان را از ترانزیت بینالمللی بگیریم، باید از حمل و نقل ترکیبی استفاده کنیم به طوری که بار در سریعترین زمان ممکن از کشتی به ناوگان ریلیِ دارای سرعت مناسب منتقل شده و ترانزیت شود و برای این مهم سه نقطه مشخص شده بود که شامل یک شهر لجستیکی در بندرعباس و یک دهکده لجستیکی در جاسک است که در حال بررسی آن هستیم.