به گزارش پایگاه خبری آوای شرجی نیوز؛ در بازدید هیئت مدیره شرکت خدمات دریایی هدایت کشتی خلیج فارس از مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل ایران (ایزوایکو)، دکتر صاحبی مدیر عامل شرکت خدمات دریایی هدایت کشتی خلیج فارس با ابراز خرسندی از پیشرفتهای چشمگیر ایزوایکو، بر اهمیت همکاریهای مشترک دو شرکت در راستای توسعه صنعت دریایی کشور تاکید کرد.
در این نشست، مدیرعامل ایزوایکو نیز ضمن ارائه گزارشی از پروژههای در دست اجرای این مجتمع، از آمادگی کامل ایزوایکو برای همکاری با بخش خصوصی در حوزه ساخت و تعمیر شناورها خبر داد.
یکی از مهمترین بخشهای این بازدید، مشاهده مراحل ساخت یدککش ۶۰۰۰ اسب بخاری بود که قرار است پس از تکمیل، به ناوگان دریایی کشور اضافه شود.
با توجه به اهمیت صنعت دریایی در اقتصاد کشور، اینگونه همکاریها بین شرکتهای دولتی و خصوصی میتواند نقش موثری در توسعه و ارتقای این صنعت داشته باشد.
دکتر صاحبی مدیر عامل شرکت خدمات دریایی هدایت کشتی خلیج فارس گفت: همکاری ما با ایزوایکو در این پروژه، گامی بزرگ در راستای بومی سازی ساخت یدک کش های ۶۰۰۰ اسب بخار است و امیدواریم بتوانیم این نیازها را با توان داخلی برآورده کنیم.
وی افزود: ما خواهان همکاری نزدیکتر با ایزوایکو هستیم، این همکاری نه تنها نیازهای فعلی را برطرف میکند، بلکه پایه ای برای پروژه های آینده خواهد بود. امیدواریم با این روند، به یکی از صادرکنندگان مطرح شناورهای صنعتی در منطقه تبدیل شویم.
دکتر سلمان ضربی مدیرعامل مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل ایران پیشنهاد داد با مشارکت ایزوایکو، شرکت خدمات دریایی هدایت کشتی خلیج فارس و صندوق بازنشستگی کارکنان سازمان بنادرو دریانوردی، به لطف تجربه و تخصص خود، با ساخت اینگونه شناورها در داخل کشور، از نیاز به ساخت آن در خارج از کشور جلوگیری کنند.
مدیر گروه شناورهای متوسط ایزوایکو، درباره جزئیات پروژه گفت: این طرح با امضای قرارداد میان ایزوایکو و هدایت کشتی در سال گذشته آغاز شد و اقدامات الزم برای طراحی، تأمین مواد و اجرای سازه بلافاصله در دستور کار قرار گرفت.
مهندس علیزاده با اشاره به پیشرفت ۳۰ درصدی پروژه افزود: از همان ابتدا، طراحی اولیه و نقشه کشی یدک کش ASD148 آغاز شد و تاکنون طراحی اولیه ۸۰ درصد و طراحی پایه ۶۰ درصد پیشرفت داشته است و همچنین، نقشه های کارگاهی شامل بخش های سازه، لوله کشی و الکتریکال به ۶۰ درصد تکمیل رسیده اند.
وی با اشاره به تامین ۱۰۰ درصدی مواد اولیه مورد نیاز برای ساخت سازه گفت: این مواد شامل ۴۰۰ تن ورق فولادی است که تاکنون ۲۵۰ تن آن برشکاری و بلوکهای اصلی سازه به سه بخش بلوک یک،دو و سه و همچنین سوپراستراکچر تقسیم شده است که با روش ساخت بلوکی، امکان جوشکاری باکیفیت و دقیق تر فراهم شده است.